Senin, 12 Desember 2011

Telaah tafsir Mu'tazilah


Telaah tafsir Mu'tazilah
Oleh : Yus Yusuf ZT, Imam Syafi''i
Pendahuluan

Dan didalam penulisannya penulis akan membahas tentang telaah tentang permasalah tafsir diantaranya  adalah Siapa sebenarnya Muktazilah? Apa dan bagaimana ciri khasnya? Benarkah Hizbut Tahrir sama dengan Muktazilah? Ada apa sebenarnya dibalik tuduhan menyamakan Hizbut Tahrir dengan Muktazilah?
Pembahasan
a.      Definisi muktazilah
Muktazilah secara harfiah berarti kelompok yg terisolir, Secara terminologis pendapat yg paling masyhur & kuat menyatakan bahwa istilah muktazilah digunakan untuk menyebut Washil bin Athaâ dan para pengikutnya yang diisolir oleh gurunya, Hasan al-Bashri, akibat isu al-manzilah bayn al-manzilatayn. Muktazilah kadang disebut Qadariah, karena isu al-qadr yang dikemukakan oleh mazhab ini.[1]. sefangkan Orang-orang Muktazilah sebenarnya adalah pendiri yang sebenarnya bagi ilmu kalam (teologi Islam) hammpir setiap pemikiran penting dalam ilmu kalam ditemukan landasan di kalangan mereka. Mereka telah membahas sebagian dari problematika ilmu kalam ini pada tahun-tahun pertama abad ke-2 H.

b.      Sejarah asal munculnya Muktazilah
Golongan ini mula muncul di zaman khilafah Umawiyyah di bawah pemerintahan Hisyam bin Abdul Malik di akhir kurun pertama hijrah.Para Ulama berselisih pendapat di dalam memberi makna asal-usul muktazilah itu sendiri.Menurut riwayat yang masyhur di kalangan jumhur Ulama ia muncul ekoran daripada pertenggahan pendapat Wasil bin Ata' Al-Ghazzal (80-131H) dengan gurunya Imam Al-Hasan Al-Basri r.a( 22-110H) dalam masalah dosa besar (مرتكب الكبيرة).Ketika Imam Al-Hasan sedang mengajar datang seorang lelaki bertanyakan tentang hukum melakukan dosa besar adakah menjadi kufur atau sebaliknya.Belum sempat beliau menjawab tiba-tiba bangun salah seorang anak muridnya yaitu Wasil lalu berkata: "Tidak aku berpendapat bahwa mereka itu mukmin sejati dan tidak juga kafir secara mutlak bahkan mereka itu berada di antara dua tempat(المنزلة بين منزلتين)" (yaitu antara iman dan kufur).Lantaran itu,Imam Al-Hasan berkata kepadanya: "asinglah diri kamu dari kami wahai Wasil".
Ekoran daripada peristiwa itu dia dan pengikutnya dipanggil golongan muktazilah.Kadang kala golongan ini dipanggil puak Al- Qadariah dan kadang kala dipanggil puak Al-Mua'ttilah.Pada asalnya golongan ini sebenarnya memang kuat mempertahankan akidah Islam tetapi mereka lebih menggunakan mantik akal daripada dalil naqli(Al-Quran dan Hadis).Mereka memerangi golongan batiniah(syiah),yahudi,nasrani dan kumpulan-kumpulan yang sesat.Di ceritakan bahawa Abu Al-Huzail Al-'Allaf(135-226H) salah seorang syeikh Muktazilah di Basrah telah mengislamkan seramai tiga ribu orang majusi dengan cara berdebat dan berbincang.Walaupun begitu mereka tersilap langkah dengan menghujum Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan senjata yang sama yang pernah digunakan untuk memerangi golongan yang menyeleweng dari Islam.
Dalam tempo yang singkat sahaja pengaruh fahaman golongan ini berkembang begitu cepat dan mempunyai pengaruh yang besar sehinggakan Yazid bin Al-Walid(125 - 126 H* tahun memerintah) dan Marwan bin Muhammad dari pemerintah kerajaan Umawiyyah dan Al-Makmun bin Harun Al-Rasyid(198 - 218H*) , Al-Muktasim bin Harun Al-Rasyid(218 - 227 H*) dan Al-Wasiq bin Al-Mu'tasim(227 - 232 H*) dari kerajaan Abbasiyyah telah menjadikannya sebagai pegangan rasmi dalam negara dan kerajaan.Bahkan mereka ini menggunakan kekerasan bagi sesiapa yang tidak sehaluan dengan mereka seperti yang berlaku terhadap Imam Buwaiti pengganti Imam Al-Syafei yang dihukum bunuh dan Imam Ahmad bin Hanbal r.a yang dipenjara dan disiksa, bertegas mengatakan bahawa Al-quran itu adalah kalam Allah dan bukannya makhluk seperti yang didakwa oleh golongan muktazilah.

c.       Asas-asas madzhab Muktazilah.
Antara asas-asas ajaran Muktazilah ialah:
1        Wajib mengenal Allah dengan (berdasarkan) akal.
2        Mengingkari sifat Ma'ani, dan berpendapat al-Quran itu adalah makhluk.
3        Menafikan melihat Allah (rukyah) kerana akan membawa kepada menjisimkan dan memberi arah kepada Allah.
4        Berpendapat bahawa baik dan buruk adalah berdasarkan kepada akal.
5        Allah mengkehendaki kebaikan dan tidak mengkehendaki kejahatan. Allah wajib membuat yang baik dan terbaik untuk makhlukNya.
6         Hamba mencipta perbuatan-perbuatannya sendiri dengan kekuasaan yang diberikan Allah kepadanya.
7        Allah wajib melaksanakan janji baik dan janji ancaman. Allah juga wajib mengutuskan rasul.
8        Pembuat dosa besar akan berada di satu tempat di antara dua tempat, dan   tiada syafaat untuknya.
9        Wajib melakukan amar makruf dan nahi munkar

d.      Maukif Muktazilah dalam penafsiran al-Qur'an
Secara umumnya penafsiran golongan muktazilah berdasarkan kepada usul lima seperti yang telah disebut.Mereka menggunakan hujjah al-Quran untuk menguatkan pegangan mereka tetapi penafsiran mereka itu berdasarkan pandangan yang bertepatan dengan akidah mereka.Golongan ini lebih banyak menggunakan logik akal daripada nas al-Quran dan hadis sehinggakan mereka mampu memperdayakan orang ramai.

Contoh penyelewengan penafsiran mereka terhadap al-Quran.
1). Dalam masalah mereka menjadikan ayat-ayat yang dzahirnya menyokong mazhab mereka sebagai ayat muhkamat (tanpa takwilan) dan menjadikan ayat muhkamat kepada ayat mutasyabih (mempunyai beberapa makna ).Manakala ayat  (muhkamat dan mutasyabih) yang bertepatan dengan pegangan mereka, tidak akan diubah statusnya. (silahkan  dirujuk al-kasyaf 1/ 337 dan nota kakinya,tafsiran surah ali-'Imran :7)

Contoh;

Status ayat yang diubah daripada muhkamat kepada mutasyabih.Firman Allah swt.(
الى ربها ناظرة) -al-Qiamah:23 .Melalui ayat ini mereka mentafsirkan an-nazhar(النظر ) itu maknanya ialah pengharapan (الرجاء) ,penantian terhadap nikmat (التوقع للنعمة ) dan karamah(الكرامة ) bukannya dari nas yang jelas yaitu boleh melihat Allah swt sebagaimana iktiqad ahli sunnah. (silahkan  dirujuk al-kasyaf 1/ 337-338 , 4 / 662 ).


Status ayat yang ditukar daripada mutasyabih kepada muhkamat.Firman Allah swt .(
لا تدركه الأبصار ) -al -Ana'am 103.Mereka merntafsirkan ayat ini bahawa mustahil melihat Allah di akhirat kelak tanpa takwilan dengan makna yang lain.Penafsiran ini bercanggah dengan ahli sunni yang mengatakan bahawa ayat ini perlu diihtimal dengan makna yang lain. (silahkan dirujuk kepada al-kasyaf 1/ 337-338 , 2 / 54 ).
Status ayat yang tidak diubah yang bertepatan dengan iktiqad mereka.Firman Allah swt.(ان الله لا يأمر بالفحشاء ) -al-A'araf :28 dan ayat ( أمرنا مترفيها ففسقوا فيها) -al-Isra': 16 . (sila rujuk al-kasyaf 1 / 337-338 , 2 / 98- 99 ,2 /653 - 654 )

2) Dalam masalah usul al-adl.
Contoh dalam ayat.
(أهم يقسمون رحمة ربّك نحن قسمنا بينهم معيشتهم فى الحياة الدنيا ) al-Zukhruf:32.Melalui ayat ini mereka mengatakan bahawa Allah swt hanyalah mengurniakan rezeki yang halal sahaja kepada hambanya dan tidak rezeki yang haram bahkan manusialah yang berusaha dengan diri mereka sendiri. sebagaimana yang disebut oleh az-Zamakhsyari dalam tafsirnya al-kasyaf.Ini kerana mereka berpendapat Allah swt tidak menciptakan perkara yang buruk dan keji.Pendapat ini bersalahan dengan ahli sunnah yang berpegang bahawa semua makhluk dan benda adalah diciptakan oleh Allah swt. (silahkan  dirujuk pada al-kasyaf, 4 / 248 - 249 ).

3) Dalam masalah manzilah baina manzilataini
Contohnya dalam surah Al-Isra':9-10
ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم ويشر المؤمنون الذين يعملون الصالحات أنّ لهم أجرًا كبيرًا(9) وأن الذين لا يؤمنون بالأخرة أعتدنا لهم عذابًا اليمًا(10)
Az- Zamakhsyari mengatakan:
"jika kamu berkata : kenapa disebut orang-orang mukmin yang baik dan orang-orang kafir sahaja tidak disebut orang-orang fasiq ?Maka aku berpendapat : Adalah manusia itu adakalanya mukmin bertakwa dan adakalanya musyrik(kufur) dan sesunguhnya ada wujud orang yang berada antara dua tempat selepas itu(antara iman dan kufur)" .(silahkab  dirujuk pada al-kasyaf 2 / 650 - 651 ).
Ini adalah antara contoh -contoh penafsiran golongan muktazilah yang dapat disebut dan masih banyak lagi contoh-contoh lain yang boleh dirujuk di dalam buku-buku yang berkaitan.

e.        





[1]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar